Saturday, June 12, 2010

SIAPA KITA...4

          hmm..betul hati ibu kan mana kita blh menidakkan apa yg diaorg rasa tentang anak2 mereka...masuk hari ke lima bonda tanya aku..apa masalah aku skrg..... 'kenapa adam ni..bonda tgk macam ade masalah je...? ceritalah kat bonda klu2 bonda blh bg nasihat utk anak bujang bonda ni...' lembut suara bonda menegur ku ketika kami sama sama duduk di 'pangkin' tepi rumah bawah pokok rambutan petang itu...

'adam pun xtau macam mana nk cerita bonda...' aku mengeluh lesu sambil memandang jauh ke hujung jalan depan rumah..melihat budak2 bermain kejar2...best zaman tu.. mmg x rasa apapon masalah...berlari ketawa riang..hehe.. teringat zaman budak2 plak..suara bonda buatkan ku kembali ke dunia nyata skrg... 'ceritalah..bonda dgr..pasal keje?' bonda terus bertanya mahu aku meluahkan rasa..bonda memang pandai memujuk..aku menggelengkan kepala..'klu bukan pasal keje mesti pasal dina ni...?' bonda tersenyum...aku masih melontarkan jauh pandangan ku melihat kumpulan kanak2 tadi duduk berehat di bawah pokok setelah penat bermain...
             'hm, pasal dina bonda...' tulah nama manja kekasih hatiku...wardina ainur maya...aku melepaskan keluhan... 'bonda dapat rasa..sb selalu adam mesti bawak dia blk jumpa bonda walaupun blk sekejap..tapi kali ni bonda tgk adam blk sorang2 ni mesti ada masalah ni...' bonda terus menyusun kata...hati ku makin sayu dgn rasa prihatin bonda...bonda bangun mengambil dedak ayam yg tergantung pd tiang rumah memberi ayam mkn..'kuurr...kuuur....' suara bonda memanggil ayam..berlari2 ayam dtg bila dgr suara bonda...bonda duduk kembali disisi ku sambil menunggu aku meneruskan bicara...'bonda...' aku memanggil lembut...'hm,cakaplah bonda dgr...' suara seorg ibu penyanyang...'sebenarnya selama adam kat sini satu hari pon dia x msg adam apa lagi nk call adam bonda...' aku mulakan bicara...dgn suara yg agak sayu...'hari tu antara kami ade salah faham sket... kawan dia nampak adam jalan dgn adik angkat adam dak daya tu bonda tapi kawan dia ckp macam2 kat dia...adam da cuba jelaskan da kat dia tu cuma adik angkat adam je bonda, tapi dia xnk terima...bonda pun bukan x kenal daya tu mmg da lama rapat dgn adam kan...?' aku terus kan cerita... 'kawan dia ckp adam mesra sgt dgn daya..mesra pun bukannya adam ade peluk cium pun dgn daya tu bonda..biasalah adam gurau2 ketawa2..tu je...sb masa tu daya ajak adam g pasaraya beli barang dapur je bonda..aku lepaskan apa yg aku rasa...
              bonda masih tersenyum.. melihat aku spt x puas hati,marah ade,sedih pon ade sambil membasuh tangannya....kenapalah mulut manusia ni suka buat fitnah..mengadakan benda yg xde..bukan ke dosa memfitnah tu seperti membunuh seribu org islam...manusia..manusia..... 'adam sabarlah..nanti bila dia da reda sket baru adam ckp blk baik2 dgn dia ye...dia tgh marah tu mmg macam ni...' lembut suara bonda memberi nasihat pada aku yg tgh sedih ni...bonda menepuk2 bahu ku... 'yelah bonda..adam bukan apa.. dia kenal adam lebih lama dia kenal kawan dia tu tp ckp adam susah dia nk percaya macam mana kami nk hidup bersama bonda..' aku meluahkan rasa ketidakpuasan hati aku ni...bonda cuba menenangkan aku dgn mengusap2 bahu aku...masa tu aku rasa nk tdur kat pangku bonda je... 'dah adam... xmahu marah2 macam ni. perkara kecik je ni..mesti blh selesai...syaitan paling suka org yg tgh marah tau...bawak mengucap...' bonda terus menenangkan aku... ' ni adam da solat asar ke belom..? g solat tenangkan perasaan tu berdoa byk pd DIA, agar dijauhkan perkara yg x baik berlaku..hanya pd ALLAH tempat kita minta segalanya...insyaALLAH..' bonda terus memujuk aku.... 'yelah bonda adam pon harap dia x fikir bukan2 pasal adam nanti...terima kasih ya bonda...' hmm..sama2,,masalah kecik je tu dam...adam jgn susah2 hati sgt tau..'...aku mencium tangan bonda dan meminta izin masuk kedalam rumah..lega aku dah luahkan ape yg aku rasa...