Thursday, June 10, 2010

SIAPA KITA...episode 3

               Rumah nek long timah. Nak buat kenduri katanya.’ Pak mat mengelap keringatnya. Walaupun umur pak mat hampir 60tahun tapi kudratnya masih kuat. Hanya wajahnya saja dimamah usia. Tenaganya aku rasa oarng muda seperti aku pun tak boleh tandingi. Orang orang lama ni ada ‘isi’ tau..Nani keluar dari dalam kedai membawa setin air tongkat ali orang kampong untuk diberikan kepada ayahnya. ‘Nah ayah.’ Nani bersuara lembut.‘terima kasih nak.’ Pak mat meneguk air itu sebaik tin bertukar tangan.
‘Hm,yelah bonda pun ada cakap tadi dia nak pergi rumah nek long timah lepas asar karang. Katanya nek long timah nak buat kenduri tahlil lepas maghrib nanti.’kataku...‘kalau macam tu biar pak mat gi hantar beras ni dulu ya. Takut terlambat plak nanti’ kata pak mat sambil menghidupkan enjin motosikalnya.‘Adam kalau kamu nak apa apa cari je kalau tak jumpa Tanya nani tu.’ Kata pak mat dan terus berlalu. ‘ok, hati hati pak mat! Aku mengangkat tangan tanda hormat.
             'Awak nak beli apa sebenarnya ni? Dari tadi asyik usik orang je!' Nani menarik muka masam kembali. 'Awak buat muka macam tu nanti takde orang nak masuk kedai awak tau. Tapi takpe biar saya sorang je masuk. Dengan awak saya beli sekali. Hehehe…!'Aku makin galak menyakat... Tiba2 satu lagi cubitan hinggap di lengan aku... "adoi sakit la wak......!" aku menjerit akibat cubitan yg lebih kuat utk kali kedua tu.... nani hanya tertawa melihat muka aku menahan sakit...padan muka aku...heh!
               setelah siap kelapa di parut nani menyerahkan kelapa parut tu pd aku...'ni duitnya...' nani masih tersenyum melihat aku menggosok2 lengan ku..."suka awak kan...??"aku buat2 protes.. "padan muka awak...werk.."nani mengejek..
               Sudah 3 hari aku duduk di kampung..aku masih siapkan kerja2 yg aku bawak blk hari tu..fikiran ku ketika ini menerawang teringat kan seseorg..kekasih hati aku...sejak akhir2 ni hubungan kami seperti ade yang tidak kena...aku rasa spt ade yg mengganggu hubungan aku dgn dia.. kerna dulu setiap kali ada salah faham kami cepat2 selesaikan tak nak biarkan berlarutan..tapi kali ni da 3 hari dia mendiamkan diri dari aku...aku cuba hubungi dia tapi tak berjawab..sering kali masuk peti suara...bonda pon perasan perubahan aku blk kali ni..sb selalu klu aku blk mesti aku bawak dia sekali setelah dpt keizinan org tuanya...kali ni aku blk sorang lama plak tu..selalu aku blk hari je bila tgh2 bulan macam ni...masa aku smpai hari tu pun bonda da tanya kenapa x bawak blk sekali bakal menantu dia..aku cuma jawab dia sibuk dan x dapat cuti kali ni...tapi hati ibu siapa blh tipu kan...?