Saturday, July 24, 2010

mengulit kenangan...

             aku nk citer pasal zaman kanak2 aku...aku ni blh dikatakan dr keluarga yg besar jugak ramai adek beradik..dan dlm ramai2 ni aku rasa aku yg paling nakal kot sb aku paling byk kali kena rotan mak ngan abah..hahahh....mase kecik aku rapat dgn arwah angah..lgpon kami beza setahun je...tapi bila da naik menengah hubungan kami da renggang sket bukan renggang macam mana mgkn sb dia sibuk dgn kawan2 dia aku plak dgn kawan2 aku...
              zaman kanak2 kat kampung biasalah mandi sungai, g mancing kat paya,lastik burung smua aku buat dgn dia..kire da macam kembar da kita org berdua ni cume bezanya dia agak ganas la dr aku..aku menengah baru belajar bawak moto,dia sekolah rendah da laju da bawak moto..hehehh..dan satu dia ni yg aku respect sgt sb x byk ckp kat rumah dan agak panas baran orgnya..aku plak byk ckp dan lebih byk sabar kot...agaknyelah..aku rasa..org lain tgk aku aku xtaulah macam mana...heh..! kami ni blh dikatakan keluarga seni jugak kot..sb abah dgn kumpulan ghazalnya masa mude2 dulu,mude x mude sgtlah da ade dua tiga org da..masa aktif tu..byk gak piala dia menang nyanyi aku igt dulu tapi smua da hilang ntah kemana piala2 tu smua...mak plak dgn seni menjahitnya..macam2 mak jahit dulu dgn baju sejuk smpai ke kait kat frame tu aku xtau lah korang pernah tgk ke x, atau xtau apa aku ckp benda tu...hehheh!
              dan adik beradik aku pon ade jugaklah yg ikut seni tu tapi mgkn lain cabang seninya...ade yg pandai ukir buah dan ais..yg pandai edit2 gambar ni..yg pandai melukis..dan yg paling best aku rasa seni arwah angah lah de superb...ape seni dr yg lembut sampai yg kasar smua dia tau..tapi ALLAH lebih menyayanginya...angah pandai melukis,main alat muzik gitar,menyanyi,masak,menjahit dan betulkan moto pon dia pandai tau..moto abah yg bawak g kebun dulu dialah yg tukang pomenkannya...huhuhu...! tulah selalunya org berbakat begini ALLAH hanya pinjamkan pd kita hanya sementara je...aku rindukan dia sb tu aku tulis ttg dia..kami dulu sama2 kena rotan dgn mak..bila blk dr paya baju masing2 da kotor apa xnya mak marah...pernah satu hari sb takut kene marah dgn mak aku dgn arwah angah x blk rumah duduk atas pokok mangga jiran kami...heheheh...nakal kan??
               smpai org kat area situ felda tanah rancangan kite panggil blok tp bukan macam  block kat ruman flat tau..yg duk kawasan felda tu tau lah maksud aku ni..satu blok tu carik kami berdua smpai mlm..hahahha...kantoi gak sb diaorg blh suluh plak atas pokok kami duduk tu..tapi untung mlm tu x kene rotan pon...heheheh...! klu x dan tentu kene belasah dgn mak..heheh..! satu aku paling bengang aku x pernah dpt kalahkan dia main badminton..abg aku ni kidal orgnya jadi agak susah bg aku nk agak macam mana org kidal hantar shuttle tu..hehehh..bengang tau..klu main badminton dgn dia mesti aku kalah..hahhah...! sb tu smpai sekarang sukan no satu aku badminton walaupun aku x sepandai mana tapi aku suka main sukan ni...
                byk lagi pasal arwah klu ikutkan hati nk cerita ni...tapi aku mesti sebak klu sebut nama dia..kadang2 bila aku citer ttg arwah aku rasa  spt dia ade lg je..tapi diam x diam da lebih lapan tahun arwah pergi tglkan kami sekeluarga...sayu hati ini terkenangkan senyuman manis dia..dgn janggut dan kumis yg dia ade...hmm... hanya gambar2nya bersama kami dan kawan2nya menjadi peneman kami...semoga  ALLAH cucuri rahmat ke atas rohnya..dan tempatkan beliau dikalangan org2 beriman..amin...