Wednesday, July 14, 2010

Hujan kekayaan...

            Hm..hujan pagi ni... keluar nk g keje baru renyai2 smpai tgh jalan lencun,kuyup,dan yg sewaktu dgnnya...aku apa lg patah blk lah..hahhah...first time aku xdtg keje bila hujan hari ni...selalu hujan2 pon aku redah gak..tapi hari ni betul2 lebat aku terpaksa patah blk..dgn baju basah nk keje lagu mana?? baju basah ok lg klu da selua pon basah dan yg seluar kecik  tu pon basah nk g keje?? hahhah.....hmmm tulah kene beli kete jugak lah aku ni..heh!
                Tglkanlah pasal keje tu dulu..aku ade bende nk share something dgn korang hari ni.. aku ade sorang member ni..dia ni aku blh katekan punyai ilmu yg agak luas jugak lah sb dia rajin membace...tapi aku xnk mention nama dia kat sini nanti dia riak...! hahahha..dia pon aku rasa x bace blog2 ni..dia duk kat MPH bace buku pasal teknologi terkini lg ade faedah bg dia..heh! oklah macam ni aku  aritu ade duduk berbual dgn dia citer pasal gaji,duit kemana pergi sb dia kata setahun dia keje x nampak pon dia ade menyimpan.. pastu dia ckp blk sepatutnya kita kene ade list harian mana 'terbang'duit kita..mana kite belanjakn kene tulis jad hujung bulan nanti kita tau barang mana patut dan x patut  kite beli dan nampak mana duit kite g...
                 Pastu aku pon saje usulkan macam mana ek nak kaye??? dia kate 'senang je bang..skrg abg da keje ok, tu da cukup sb ade duit masuk so abg kene buat 3 perkara ni je..klu abg blh buat abg blh jadi kaya  dr zero to hero(yg ni aku tambah sendiri merujuk kpd perkataan zero to hero) hehehe..nk sedapkan cerita... dia ckp lagi "ni bukan sy ckp bang sy tgk satu talk show org putih,dia kate buat 3 perkara ni klu org yg nk jd kaya dr zero,x payah beli buku2 smua..macam ni cara dia..
1) JANGAN GUNA KAD KREDIT- maksudnya jgn beli barang secara hutang..klu nk bayar cash klu xde duit jgn beli..hset jgn gune line..kira yg belanje gune kredit jgn buat!
2)DALAM SEMINGGU SATU HARI  JGN   BLANJA 1SEN PON- tu aku rasa korang faham kan..pilih je satu hari dlm seminggu tu korang duk rumah je ke jgn keluarkan duit satu sen pon...!
3)dan lastly aku rasa smua org susah sket nk buat kot termasuk aku...hehehe..
JANGAN MAKAN KAT RESTORAN .. yg last ni je susah sket kan..kite mana blh x mkn luar..xtaulah klu yg rajin masak dan x suka mkn luar mkgn blh buat..heh..!
                 hmm..tu lah 3perkara yg korang kene buat nk jadi kaya drpd zero.. jemputan yg ckp masa talk show ni pon bukan org biasa tapi penulis terkenal dr barat tu..korang yg rasa nk jadi sesuatu tu blh cuba buat..klu kita fikir logik mmg betul org tu ckp...senang je kan nk jd kaya rupanya..cuma kita x nampak...x payah buat BISNES MLM yg kite belum tau untung rugi tu...cuma yg klu buat bisnes tu lebih cepatlah nampak hasil nk jadi kaya tu..ni yg org tu ckp nk mulakan dr zero korang jgn salah faham plak..kang ade plak kate buat bisnes tu x baik plak..hehheh..ikut pada fikiran masing2 lah kan..cuma aku bgtau ni saje nk kongsi cerita ni..hehhe..apapon thanks kepada my frenz yg sudi citer pengetahuan dia kat aku ni..korang jgn x percaya aku tgh cuba buat ni...hahhahah.!!! insyaALLAH tuhan sentiasa membantu hambaNYA yg berusaha...manusia yg gagal adelah manusia yg putus asa..!